ќргани державноњ влади, органи
влади ј– рим, органи м≥сцевого
самовр¤дуванн¤, ≥нш≥ органи,
установи, орган≥зац≥њ, п≥дприЇмства
–ќ«'я—Ќ≈ЌЌя
ћ≥неконом≥ки на численн≥ зверненн¤ суб'Їкт≥в сфери державних закуп≥вель щодо застосуванн¤ законодавства про державн≥ закуп≥вл≥ пов≥домл¤Ї.
ўодо закуп≥вл≥ товар≥в, роб≥т ≥ послуг за державн≥ кошти у в≥тчизн¤них виробник≥в (њх оф≥ц≥йних представник≥в).
11.07.2009 набрала чинност≥ постанова аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 24.06.2009 є 647 "ѕро внесенн¤ зм≥н до ѕоложенн¤ про закуп≥влю товар≥в, роб≥т ≥ послуг за державн≥ кошти" (дал≥ - постанова).
–≥шенн¤м онституц≥йного —уду ”крањни в≥д 09.02.1999 є 1-рп/99 у справ≥ за конституц≥йним зверненн¤м Ќац≥онального банку ”крањни щодо оф≥ц≥йного тлумаченн¤ положенн¤ частини першоњ статт≥ 58 онституц≥њ ”крањни (справа є 1-7/99 про зворотну д≥ю в час≥ закон≥в та ≥нших нормативно-правових акт≥в) встановлено, що за загальновизнаним принципом права закони та ≥нш≥ нормативно-правов≥ акти не мають зворотноњ д≥њ в час≥. ÷ей принцип закр≥плений у частин≥ перш≥й статт≥ 58 онституц≥њ ”крањни, за ¤кою д≥ю нормативно-правового акта в час≥ треба розум≥ти так, що вона починаЇтьс¤ з моменту набранн¤ цим актом чинност≥ ≥ припин¤Їтьс¤ з втратою ним чинност≥, тобто до под≥њ, факту застосовуЇтьс¤ той закон або ≥нший нормативно-правовий акт, п≥д час д≥њ ¤кого вони настали або мали м≥сце.
“аким чином, процедури закуп≥вель, розпочат≥ до дн¤ набранн¤ чинност≥ постанови зак≥нчуютьс¤ в≥дпов≥дно до вимог чинного на момент початку процедури закуп≥вл≥ законодавства у сфер≥ державних закуп≥вель, зокрема, пункту 2 розд≥лу ≤≤ "ѕрик≥нцев≥ положенн¤" «акону ”крањни "ѕро внесенн¤ зм≥н до де¤ких закон≥в ”крањни щодо м≥н≥м≥зац≥њ впливу ф≥нансовоњ кризи на розвиток в≥тчизн¤ноњ промисловост≥" без урахуванн¤ вимог постанови.
«амовникам, ¤к≥ розпочали процедури закуп≥вель за державн≥ кошти з 11.07.2009 необх≥дно враховувати вимоги постанови.
ўодо перел≥ку документ≥в, ¤к≥ п≥дтверджують статус в≥тчизн¤ного виробника (оф≥ц≥йного представника).
¬≥дпов≥дно до пункту 24-1 ѕоложенн¤ про закуп≥влю товар≥в, роб≥т ≥ послуг за державн≥ кошти, затвердженого постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 17.10.2008 є 921 (≥з зм≥нами) (дал≥ - ѕоложенн¤) з метою п≥дтвердженн¤ статусу в≥тчизн¤ного виробника учасник подаЇ замовнику засв≥дчен≥ в установленому пор¤дку коп≥њ установчих документ≥в юридичноњ особи (св≥доцтва про державну реЇстрац≥ю ф≥зичноњ особи - п≥дприЇмц¤), а у раз≥ закуп≥вл≥ товар≥в - також св≥доцтва про присвоЇнн¤ товару штрихового коду GS1, або сертиф≥ката продукц≥њ власного виробництва, або ≥ншого документа, ¤кий п≥дтверджуЇ, що учасник виробл¤Ї товар, ¤кий Ї предметом закуп≥вл≥.
“аким чином перел≥к документ≥в, ¤к≥ п≥дтверджують статус в≥тчизн¤ного виробника товар≥в не Ї вичерпним.
¬одночас пов≥домл¤Їмо, що в≥дпов≥дно до зазначених норм оф≥ц≥йним представником (дл¤ в≥тчизн¤ного виробника) у розум≥нн≥ ѕоложенн¤ ≥з зм≥нами, внесеними зг≥дно з постановою Ї представник, дилер, дистриб'ютор, ¤кий д≥Ї виключно на п≥дстав≥ в≥дпов≥дного договору з в≥тчизн¤ним виробником.
ўодо закуп≥вл≥ товар≥в, роб≥т ≥ послуг за державн≥ кошти у нерезидент≥в.
¬≥дпов≥дно до абзацу третього пункту 24-1 ѕоложенн¤ дл¤ зд≥йсненн¤ закуп≥вл≥ товар≥в, роб≥т ≥ послуг у нерезидента, замовник повинен отримати висновок центрального органу виконавчоњ влади, що реал≥зуЇ державну пол≥тику у в≥дпов≥дн≥й сфер≥, про те, що в≥дпов≥дн≥ товари, роботи ≥ послуги не виробл¤ютьс¤ (не виконуютьс¤, не надаютьс¤) на територ≥њ ”крањни. ѕро на¤вн≥сть такого висновку зазначаЇтьс¤ у зв≥т≥ про результати проведенн¤ процедури закуп≥вл≥.
“аким чином, замовник не маЇ права акцептувати тендерну (ц≥нову) пропозиц≥ю учасника-нерезидента та, в≥дпов≥дно, укладати з ним догов≥р про закуп≥влю за в≥дсутност≥ зазначеного вище висновку.
ѕри цьому такий висновок може бути отриманий ¤к самост≥йно замовником, так ≥ з документ≥в тендерноњ (ц≥новоњ) пропозиц≥њ учасника. ¬одночас замовник не маЇ права покладати на учасника обов'¤зок щодо отриманн¤ такого висновку.
–азом з тим необх≥дно зазначити, що зазначений висновок маЇ бути отриманий замовником до акцепту тендерноњ (ц≥новоњ) пропозиц≥њ учасника-нерезидента або до укладанн¤ договору про закуп≥влю з учасником-нерезидентом у раз≥ застосуванн¤ процедури закуп≥вл≥ в одного учасника.
¬одночас, ураховуючи норми частини другоњ статт≥ 19 онституц≥њ ”крањни, ѕоложенн¤ про ћ≥н≥стерство економ≥ки ”крањни, затвердженого постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 26.05.2007 є 777, норм ѕоложенн¤ до компетенц≥њ ћ≥неконом≥ки не належить визначенн¤ центральних орган≥в виконавчоњ влади, до повноважень ¤ких в≥дноситьс¤ наданн¤ висновк≥в про те, що в≥дпов≥дн≥ товари, роботи ≥ послуги не виробл¤ютьс¤ (не виконуютьс¤, не надаютьс¤) на територ≥њ ”крањни, а також висновк≥в про неможлив≥сть виконанн¤ роб≥т або наданн¤ послуг, ¤к≥ закуповуютьс¤, у повному обс¤з≥ в≥тчизн¤ним виробником.
ўодо р≥шенн¤ онституц≥йного —уду ”крањни про визнанн¤ таким, що не в≥дпов≥даЇ онституц≥њ ”крањни (Ї неконституц≥йним), «акону ”крањни "ѕро внесенн¤ зм≥н до де¤ких закон≥в ”крањни щодо м≥н≥м≥зац≥њ впливу ф≥нансовоњ кризи на розвиток в≥тчизн¤ноњ промисловост≥".
—л≥д зазначити, що 14.07.2009 онституц≥йний —уд ”крањни прийн¤в р≥шенн¤ в≥д 14.07.2009 є 18-рп/2009 (дал≥ - –≥шенн¤), ¤ким визнав таким, що не в≥дпов≥даЇ онституц≥њ ”крањни (Ї неконституц≥йним), «акон ”крањни "ѕро внесенн¤ зм≥н до де¤ких закон≥в ”крањни щодо м≥н≥м≥зац≥њ впливу ф≥нансовоњ кризи на розвиток в≥тчизн¤ноњ промисловост≥".
¬≥дпов≥дно до частини 2 статт≥ 152 онституц≥њ ”крањни, закони, ≥нш≥ правов≥ акти або њх окрем≥ положенн¤, що визнан≥ неконституц≥йними, втрачають чинн≥сть з дн¤ ухваленн¤ онституц≥йним —удом ”крањни р≥шенн¤ про њх неконституц≥йн≥сть.
”раховуючи викладене, з 14.07.2009 при укладанн≥ договор≥в на закуп≥влю товар≥в, послуг на суму менше н≥ж 100 тис. грн. (роб≥т - на суму менше н≥ж 300 тис. грн.), а також договор≥в щодо предмет≥в закуп≥вл≥, на ¤к≥ д≥њ ѕоложенн¤ не розповсюджуЇтьс¤, виб≥р контрагента зд≥йснюЇтьс¤ незалежно в≥д його статусу в≥тчизн¤ного виробника (оф≥ц≥йного представника) у розум≥нн≥ ѕоложенн¤.
ћ≥н≥стр економ≥ки ”крањни Ѕ. ћ. ƒанилишин